“Duurzaamheid & efficiency gaan prima hand in hand!”

Paul Versantvoort

Trans-Imex
Alle oplossingen

Van 1 naar 30 vrachtwagens

Aan het woord is Paul Versantvoort, operationeel manager bij Trans-Imex. Een familiebedrijf op De Doornhoek. Wat Paul samen met zijn vader en zijn broer leidt. In 1999 begon vader Versantvoort met 1 vrachtwagen. Hij reed veel voor Jumbo, en de groei van de supermarkt, zorgde snel ook voor een flinke groei van Trans-Imex. Het klantenbestand en het wagenpark werden uitgebreid. Een kantoor met hal was geen overbodige luxe en zo vestigde Trans-Imex zich een kleine 8 jaar terug op de Doornhoek.

Paul zelf heeft zich altijd al erg betrokken gevoeld bij duurzaamheid. Het belang om actief bezig te zijn met de klimaatverandering komt echt uit zijn hart. Maar dat neemt niet weg dat bij ondernemen de praktische en financiële oogpunten ook zwaar wegen. Dat is natuurlijk bij Trans-Imex niet anders. Een serieuze besparing in verbruik en dus ook kosten was de vervanging van de verlichting in de oudere panden. Het nieuwe LED is ook helderder wat vooral in de hallen ook een stuk fijner is. Paul vertelt: ‘Duurzaamheid is voor mij dan wel een persoonlijke overtuiging. Maar de praktijk is ook belangrijk. Dat maakt dat we keuzes goed onderzoeken en onderbouwen. Het totaal daarvan moet kloppen willen we er als Trans-Imex in meegaan. En soms moet het ook gewoon. Al onze nieuwe vrachtwagens hebben Euro-6 motoren. Die stoten maar liefst 97% minder stikstof uit dan motoren in oudere vrachtauto’s. Heel goed dus dat dit gewoon de nieuwe standaard is!”

Hand in hand

Paul vervolgt: “Die Euro-6 motoren zorgen dus voor minder uitstoot. Maar rijgedrag is ook van belang. Want dat heeft flink invloed op het verbruik. Door slimmer te rijden, wordt er minder brandstof verbruikt. Dat is beter voor het milieu. En ook voor de kosten. Dus duurzaamheid en efficiency gaan goed hand in hand.” De chauffeurs van Trans-Imex krijgen hiervoor tips tijdens cursussen. En als stimulans heeft Paul wel eens een competitie met een knipoog in het leven geroepen. “Dat is een goede en leuke manier om bewuster te worden. Het is zichtbaar wat het verbruik per vrachtwagen is en we kunnen zien hoe er gereden wordt. Daarmee zien we ook wat er verbeterd kan worden. Door daar een spelelement van te maken gaat het meer leven. En dat voorkomt onnodig brandstofverbruik. Hoe meer auto’s je hebt, hoe groter de totale besparing.”

Elektrische wagens

Zwaarder vrachtverkeer op fossiele brandstoffen is nu al niet meer in elke stad toegestaan. En dit breidt zich alleen maar meer uit. Daarnaast staan we nog maar aan het begin van de e-commerce, deze groei gaat hard. De noodzaak wordt steeds groter. Deels dus door centra die minder uitstoot in de binnenstad willen, wijken die geen grote wagens meer door de straten willen. En dat terwijl er ook steeds meer bezorgd moet worden. Dus er is een uitdaging. De verwachting is dat in 2030 de helft van de verkochte vrachtwagens elektrisch is Maar zo ver zijn we nu nog niet. Paul: ”Ik verwacht niet dat er in 2025 al een truck met voldoende range is, die vanaf Veghel de Amsterdamse binnenstad in mag en kan. Dan zijn HUB’s een oplossing. Van Veghel naar Amsterdam rijden en daar aan de rand van de stad lossen. Zodat er dan vanaf daar een elektrische auto geconsolideerd gelost kan worden. Het liefst dus ook alles verzamelen uit diverse vrachten en dan met elektrische bussen of kleinere vrachtwagens naar 1 straat rijden om te lossen.” Paul is hierover momenteel al druk in gesprek om dit eventueel voor Veghel en bijvoorbeeld Uden op te kunnen gaan zetten.

Nog tips voor anderen?

Op de vraag wat Paul als tip heeft voor andere ondernemers verwijst Paul naar logistieke platforms. “Daar tref en spreek je andere bedrijven, je krijgt de trends mee. Duurzaamheid is daar altijd een issue. Het haalt je ook even uit je eigen bubbel en je doet op een informele manier veel kennis op.” Paul vervolgt: ”Sluit je ogen ook niet voor samenwerkingen. In de logistiek is veel te halen in lege kilometers. Die kun je beter benutten door samen te werken. Ook wij bekeken in het verleden die mogelijkheden niet actief. Maar als je vrachtwagen ook terug vol zit is dat beter voor het milieu. En ook voor het rendement. Dus, stel jezelf ervoor open en begin ermee!”